Mists of Pandaria: Ghostcrawler äußert sich zu aktuellen Fragen

Zur Zeit gibt es in den offiziellen Foren eine Vielzahl an Fragen, die die Beta-Spieler beschäftigen. Greg ‘Ghostcrawler’ Street hat nun zwei davon ausführlicher beantwortet.

Einige Spieler haben im Forum dargelegt, dass man aktuell mit ca. 30 Stunden Spielen für 2 Tapferkeitspunkte-Items rechnen müsste. Ghostcrawler hat diese Annahme nun verneint und legt dar, auf wie vielen verschiedenen Weisen ihr an diese Punkte gelangen könnt. Dabei geht es nicht darum, den effizientesten Weg zum Punkte-Sammeln zu finden und von diesem dann schnell die Schnauze voll zu haben, sondern die Spieler sollen mit verschiedenen Inhalten umgehen und experimentieren. Deshalb wird es auch pro Tag einen Bonus auf eine bestimmte Aktivität geben, um den Entdeckergeist und die Abwechslung weiter zu fördern.

So habt ihr mit Mists of Pandaria die Auswahl zum Sammeln von Punkten zwischen täglichen Quests, Szenarien, LFR und Herausforderungsmodus neben dem normalen Raiden. Sie wollen den Spielern zwischen den Raids etwas zu tun geben. Denn der Satz “Ich hab für diese Woche meinen Raid erledigt und würde gerne WoW spielen, aber es gibt nichts zu tun.” ist eines der größten Probleme, das sie in Cataclysm geschildert bekommen haben.

Ein weiteres Thema, was viele Spieler beschäftigt, ist die Änderung am System des Ruf-Sammelns in Mists of Pandaria. Die Diskussion drehte sich darum, dass es neben den täglichen Quests aktuell keine Möglichkeit gäbe, die für die Ruf-Ausrüstung benötigten Tapferkeitspunkte zu sammeln. Wappenröcke der Fraktionen sind nur noch kosmetischer Natur und lassen euch keinen Ruf mehr in Instanzen sammeln.

So ist es verständlich, dass dies für Spieler, die nicht gerne questen und sich lieber in Instanzen aufhalten, keine tolle Nachricht war. Auf die Frage, wieso die Spieler zu Dailies gezwungen würden und nicht wählen dürften, ob sie Ruf nicht lieber in Instanzen farmen dürften, antwortet Ghostcrawler, dass Dungeons die Spieler schon mit Beute und Tapferkeitspunkten belohnen. Statt dort nun auch noch Ruf zu gewähren, könnten sie lieber die Beute erhöhen oder mehr Punkte zum Kaufen ermöglichen.

Wenn er auf die vergangenen Erweiterungen zurückblickt, war das Ruf-Farmen in Burning Crusade zu kompliziert. Deshalb führten sie mit WotLK die Wappenröcke ein, um es den Spielern einfacher zu machen. Jedoch wurde es im Endeffekt zu einfach und außerdem verloren die Fraktionen so ihre Identität und waren nur noch Balken, die es zu füllen galt.

Auch hier greift Ghostcrawler das Thema mit dem fehlenden Content in Cataclysm wieder auf. Die Entwickler haben nun viel Arbeit in die Dailies gesteckt und sie sollen eine spaßige Alternative zu den Instanzen darstellen und somit auch ihren Teil für mehr Endgame-Content beitragen.

Zitat von: Ghostcrawler (Quelle)
To answer the original question, no those numbers are not accurate. Without getting into all of the details, we have features like a bonus for the first activity of the day to encourage players to experiment with lots of different types of content rather than just solving which is the most efficient and running that until you’re very sick of it (we call this the Mechanar Syndrome). We can try to put together a blog or some other way to convey all of the different ways to earn valor and how it all fits together.

Now, we are asking you to participate some in daily quests, scenarios, raid finder, challenge modes and the other new systems we’re introducing in Mists of Pandaria. One of the pieces of feedback we heard loud and clear from Cataclysm is “I’m done raiding for the week and want to play WoW, but there is nothing to do.” I know it’s easy to dismiss everything that we’re trying to give you to do as grinding, and I don’t think we’ll be able to change your mind on that until you get in the game and actually try out the content. We’re pretty excited about it. Also note that players who raid the most will likely need to earn the least valor, because they’ll have so many opportunities to get actual item drops.

For those of you only interested in raiding full stop, we were able to deliver a bunch of bosses for 5.0. So I think it’s cynical to say that we’re just adding grinding mechanics to stretch out the lifespan of the content. It’s more that we’re trying to give you something to do in between raids that feels like you’re still making progress on your character.

Zitat von: Ghostcrawler (Quelle)
Is there a reason you’re FORCING us to do daily quests for rep instead of allowing us to CHOOSE to grind the rep in dungeons?

Essentially because dungeons already reward loot from bosses and valor. Letting them also provide faction seems extraneous. Why not just increase the boss drops or give you more valor to let you buy stuff?

Here’s how we got there though:

— BC had an extensive attunement system. (I’m not passing judgment on that system because I kind of liked it myself.)
— As part of that system, you were required to acquire a lot of reputation with different factions, which you achieved primarily by running dungeons over and over. This meant you might have a dude that needed to run Shadow Labs 3 more times while someone else needed Mechanar or Botanica.
— To solve that problem, we let players wear tabards so they could earn whatever faction they wanted while running dungeons.
— This made things much more convenient for players, arguably too convenient. The factions themselves sort of lost their identity. They were just different bars to fill. Also, sometimes by the time you hit Exalted or Revered with a given faction, you already had better gear from running the dungeon so much.
— In Mists, we want to provide players alternative content to running dungeons. The dungeons are still there, but even with 6 new and 3 redone dungeons, you’re ready for something else after a while.
— Part of that something else are the Elder faction quests, such as Klaxxi and Shado-Pan. We put as much work into these quest chains as we did the level-up zone quests. The stories evolve and new branches unlock. You earn faction by doing these quests and can also earn valor to layer on top of what you’re earning from dungeons, or even in lieu of dungeons if you just don’t have enough time or aren’t interested in a dungeon at that moment.
— As I said above, I know not everyone loves questing. (For that matter not everyone loves mount collection or pet battles or achievements or raiding). Strictly speaking, you don’t have to do the factions to progress your characters, but we figure a lot of players will.

We could have a long discussion, probably beyond the scope of this thread, about how much time you should have to commit to feel like you’re keeping up with end game progression vs. how much extra time you should be able to commit if you’re interested in doing so. In Cataclysm, we think we steered too far into the zone of telling players to stop playing because there was nothing else to do.

No developer wants to hear “I want to play your game, but there’s nothing to do.” For Mists, we are going out of our way to give players lots to do. We don’t want it to be overwhelming, but we do want it to be engaging. We want you to have the option of sitting down to an evening of World of Warcraft rather than running your daily dungeon in 30 minutes and then logging out. We understand we have many players (certainly the majority in fact) who can’t or aren’t interested in making huge commitments to the game every week and we hope we have structured things so that you don’t fall very far behind. The trick is to let players who want to play make some progress without leaving everyone else in the dust.

Jetzt im Forum über dieses Thema diskutieren (9) »